Pax is de regioschool van het Land van Maas en Waal. Ons onderwijsaanbod is breed, met vmbo, havo en vwo. We werken vanuit drie verschillende locaties: twee in Druten (Pax Coothstraat en Pax Klepperheide) en één in Beneden-Leeuwen (Pax Junior). Elke locatie heeft een eigen karakter en daar zijn we trots op!
Pax is onderdeel van de Stichting voCampus, een schoolbestuur met 13 scholen voor voortgezet onderwijs in het Rijk van Nijmegen en het Land van Maas en Waal. Binnen voCampus werken de scholen samen aan hoogwaardig onderwijs en een duurzaam gezond scholenpalet binnen onze regio. Hoge kwaliteit, diversiteit, ruimte voor leerlingen om te kiezen en bereikbaarheid staan centraal in onze ambitie. Lees hier meer over het koersplan van de voCampus.
Pax is een school waarin we modern en eigentijds onderwijs bieden. Alles wat we doen, is vanuit onze visie van Ondernemend Leren; groeimindset, betekenisvol leren en eigenaarschap. Ons motto: onderzoek, ontwikkel, onderneem!
Groeimindset: We dagen leerlingen uit hun talenten, kennis en vaardigheden te ontwikkelen en om te groeien in hun houding tegenover andere mensen, werk en omgeving. We bieden meer dan de reguliere vakken en laten onze leerlingen hun talenten ontdekken. Elke leerling heeft bijvoorbeeld de keuze om zich verder te ontwikkelen in één van de drie talentlessen.
Betekenisvol leren: We stimuleren al vanaf de brugklas een onderzoekende houding. Leerlingen gaan samen met andere leerlingen aan de slag om kennis te vergaren en vaardigheden op te doen. We leren leerlingen te begrijpen waarom ze iets leren en laten hen zien dat en hoe het toepasbaar is. We vinden het daarbij belangrijk dat leerlingen zowel de aangeboden stof als de vaardigheden die nodig zijn voor de toekomst leren en beheersen. Ook laten we leerlingen de samenhang tussen de verschillende vakken zien.
Eigenaarschap: We stimuleren leerlingen om zelf regie te nemen in hun leerproces. We helpen ze om doelen te stellen, die te behalen en proactief te zijn. Dat gaat niet vanzelf. Daarom leren we leerlingen vaardigheden die daarvoor nodig zijn. We helpen ze om te ontdekken wie ze zijn en waar ze staan. Ze leren de juiste vragen te stellen, te reflecteren en we coachen leerlingen om keuzes te maken. Vanaf dit schooljaar bieden we ook maatwerkuren aan; de leerling heeft zelf regie over de keuze van het vak dat hij/zij volgt.
Ondernemend leren kan overal
Ondernemend leren gebeurt in de klas, tussen de locaties, vakken, leerjaren én in de omgeving. We doceren niet alleen de lesstof, maar kijken over de grenzen van vakken heen en we laten we leerlingen zien hoe verschillende vakken in het dagelijks leven bij elkaar komen.
De verbinding en samenwerking met bedrijven en het basis- en vervolgonderwijs in onze omgeving zijn voor ons erg belangrijk. Zo zorgen we samen voor een goed klimaat om te kunnen leren en te ontwikkelen. Als regioschool staan we voor onze taak en verantwoordelijkheid om deel uit te maken van de lokale gemeenschap.
Ondernemend leren in de omgeving
We werken samen met ondernemers in de regio. Denk aan samenwerkende partners in de zorg en techniek en gezamenlijke projecten met de gemeente Druten en West Maas en Waal en basisscholen. Zo hebben leerlingen van Pax Coothstraat en Pax Klepperheide in schooljaar 2022-2023 voor basisschool De Appelhof een mooie nieuwe bieb gemaakt.
Ondernemend leren tussen locaties, vakken en leerjaren
We bereiden leerlingen levensecht voor op een baan in de maatschappij. Dit doen we door in de samenwerking tussen locaties, vakken en leerjaren de afspiegeling van onze samenleving te bewerkstellingen.
Ondernemend leren binnen de locatie tussen vakken
Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen Het Gastenhuis in Druten en Pax Coothstraat. Vmbo-leerlingen hebben in de afgelopen twee schooljaren samen met de bewoners van Het Gastenhuis een mooi persoonlijk kunstwerk gemaakt. Familieleden van bewoners en leerlingen konden het eindresultaat bewonderen op onze school. Een zeer geslaagd project waarbij er verbindingen werden gelegd tussen de vakken van kunst en zorg en welzijn.
Ondernemend leren in de klas
In onze lessen geven we inhoud aan onze visie door aandacht en inhoud te geven aan eigenaarschap, groeimindset en betekenisvol leren.
Sport en beweging zijn belangrijk voor een gezonde leefstijl. Alle leerlingen krijgen twee tot drie lessen lichamelijke opvoeding per week. Daarbij stimuleren we leerlingen om zich te ontwikkelen op persoonlijk, motorisch en sociaal vlak. In de onderbouw krijgen leerlingen sportlessen en in de bovenbouw kunnen de leerlingen kiezen uit de keuze-examenvakken lichamelijke opvoeding-2 (Pax Coothstraat) en bewegen, sport en maatschappij (Pax Klepperheide). Hierbij kunnen leerlingen zich extra verdiepen in allerlei aspecten van sport: van uitvoeren, tot (bege)leiden en organiseren. Ook kunnen leerlingen op alle locaties kiezen voor de talentles sport. Daarnaast organiseren we jaarlijks diverse sportieve activiteiten en sportreizen, in samenwerking met onder meer Dijkensport.nl en diverse sportclubs in het Land van Maas en Waal.
In het kader van een gezonde leefstijl is Pax ook een omgeving waar gezond eten gemakkelijk is. Op onze school leren we de leerlingen over gezond eten en kiezen. We werken op onze school volgens de richtlijnen die zijn opgesteld door het Voedingscentrum.
Leerlingen kunnen zich bij ons breed ontwikkelen. Naast de lessen organiseren we buitenschoolse activiteiten waar leerlingen kennes en ervaringen opdoen. We stimuleren de betrokkenheid van leerlingen en dagen ze uit om samen met de medeleerlingen activiteiten te organiseren of deel te nemen aan de leerlingenraad.
Elk jaar organiseren we verschillende muziekavonden. Het is prachtig om te zien over welke muzikale talenten leerlingen (en medewerkers) beschikken. De avonden staan dan ook garant voor vele kippenvelmomenten. Wie wil, mag meedoen. Iedereen krijgt de kans podiumervaring op te doen. Behalve muziekavonden hebben we ook een jaarlijkse toneelavond. Acteren, grimeren en decorbouwen: we hebben oog voor allerlei talenten.
Een greep uit ons overige buitenschoolse aanbod: sportdagen, (vak)excursies, veldwerkdagen, maatschappelijke stages, meeloopdagen in het vervolgonderwijs, reizen en een bezoek aan museum of theater. Kortom: te veel om op te noemen!
Bij Pax hebben we een heus lab! Dit Pax Lab is op onze locatie Pax Coothstraat. In het lab maken leerlingen kennis met nieuwe technieken en technologieën. Denk hierbij aan het programmeren van robots, met een VR-bril de wereld in 3D bekijken, een zorgrobot instellen op de wensen van een zorgvrager, vliegen met een drone of een zelfontworpen product 3D-printen. Dit is niet alleen leuk; het draagt ook bij aan leerzame lessen. In leerjaar 1 en 2 van Pax Coothstraat vindt 1/3e deel van de praktijkgerichte lessen plaats in het Pax Lab. Het Pax Lab is een mooie aanvulling op ons techniekonderwijs en toegankelijk voor alle leerlingen van Pax. Ook basisschoolleerlingen kunnen lessen en/of workshops volgen in het Pax Lab.
We denken met onze leerlingen mee over de toekomst. Een leerling gaat op onderzoek uit en krijgt daarbij begeleiding van de docent, de mentor en decaan. De decaan helpt leerlingen na te denken over hun toekomst en begeleidt en adviseert bij het maken van een keuze voor een opleiding en/of beroep. Zo kan de decaan helpen bij het maken van bijvoorbeeld een profielkeuze. Met loopbaanorientatie, (maatschappelijke) stages, beroepenavonden en voorlichtingsavonden hebben we op verschillende momenten in het schooljaar aandacht voor de keuze voor het vervolgonderwijs. Soms kunnen leerlingen zelfs een deel van een vak in een bedrijf of instelling volgen.
|
Aantal leerlingen totaal |
% doorstroom |
Aantal leerlingen |
Pax havo onderbouw |
419 |
84% |
353 |
Pax havo bovenbouw |
435 |
84% |
364 |
Pax junior |
219 |
96% |
210 |
Pax vmbo onderbouw |
171 |
95% |
163 |
Pax vmbo bovenbouw |
370 |
89% |
329 |
Hieronder staan de gegevens van doorstroom van schooljaar 2023-2024.
|
Aantal leerlingen totaal |
% doorstroom |
Aantal leerlingen |
Pax havo onderbouw |
414 |
85% |
350 |
Pax havo bovenbouw |
397 |
85% |
339 |
Pax junior |
204 |
96% |
196 |
Pax vmbo onderbouw |
162 |
98% |
158 |
Pax vmbo bovenbouw |
367 |
92% |
339 |
Uitstroomgegevens
Hieronder staan de gegevens van uitstroom van schooljaar 2022-2023.
Niveau |
Leerjaar |
Percentage |
Geslaagd |
Leerlingen |
Vmbo-basis |
4 |
95% |
40 |
42 |
Vmbo-kader |
4 |
100% |
65 |
65 |
Vmbo-theorie |
4 |
88% |
77 |
88 |
Havo |
5 |
84% |
86 |
102 |
Vwo |
6 |
94% |
61 |
65 |
Totaal |
|
91% |
329 |
362 |
Hieronder staan de gegevens van uitstroom van schooljaar 2023-2024.
Niveau |
Leerjaar |
Percentage |
Geslaagd |
Leerlingen |
Vmbo-basis |
4 |
100% |
31 |
31 |
Vmbo-kader |
4 |
95% |
42 |
44 |
Vmbo-theorie |
4 |
90% |
86 |
96 |
Havo |
5 |
89% |
99 |
111 |
Vwo |
6 |
94% |
62 |
66 |
Totaal |
|
92% |
320 |
348 |
Slagingspercentage schooljaar 2023-2024
Afdeling | Percentage |
---|---|
LWT | 100% |
Vmbo-basis | 100% |
Vmbo-kader | 95% |
Vmbo-theorie | 91% |
Havo | 91% |
Vwo | 90% |